Kort ritje? Da’s zo gefietst
Veel mensen willen graag wat vaker op de fiets stappen voor een ritje naar werk, de sportschool, vrienden of de bakker. Maar helaas wint de routine vaak van de goede voornemens. Om iedereen een zetje in de rug te geven, doen we graag mee met de campagne van de overheid: “Kort ritje? Da’s zo gefietst
Nederland fietsland in cijfers
Iedereen weet, Nerland is een fietsland. Nergens ter wereld wordt zo vaak gefietst als hier: een kwart van alle verplaatsingen gebeurt op de fiets. We hebben zelfs meer fietsen dan inwoners! Toch valt er nog genoeg te winnen. De helft van alle autoritten in Nederland is namelijk korter dan 7,5 kilometer, en een derde zelfs korter dan 5 kilometer. Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat bijna 7 op de 10 intensieve autorijders graag vaker de fiets zou willen pakken voor korte ritjes. Door mensen bewust te maken van de voordelen – denk aan gezondheid, het milieu en geld besparen – wil de campagne dat aantal verder verhogen. Fietsen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je portemonnee én de natuur.
Meer mensen op de fiets
Het kabinet wil graag dat meer mensen de fiets pakken, bijvoorbeeld naar hun werk. Een concreet doel is om in 2027 maar liefst 20% meer fietsritten te hebben dan in 2017. Daarnaast is het streven om begin 2025 zo’n 100.000 mensen extra op de fiets naar hun werk te laten gaan ten opzichte van 2022. Hopelijk staat er dan ook een stuk minder file. Om dit mogelijk te maken, investeert het kabinet samen met provincies en gemeenten fors in betere fietsvoorzieningen.
Vorig jaar kondigde staatssecretaris Heijnen bijna 800 miljoen euro aan voor verbeteringen. Zoals betere stallingen bij stations, meer doorfietsroutes en nieuwe fietsverbindingen die woonwijken beter bereikbaar maken. Veiligheid staat ook hoog op de agenda: er komt een meerjarenplan om het fietsen veiliger te maken, met investeringen op drukke of risicovolle plekken. Tot slot zijn er in meer dan 200 gemeenten programma’s om ouderen te ondersteunen, zodat zij veilig en comfortabel kunnen blijven fietsen.
Kortom, met deze campagne hopen we Nederland nog meer op de fiets te krijgen voor die korte ritjes, want: “Da’s zo gefietst!”