De geschiedenis van de fiets – Hoe zag de eerste fiets eruit?

  • Geplaatst op
  • Door Jana
  • 0
De geschiedenis van de fiets – Hoe zag de eerste fiets eruit?

We binden er bij Superfietsen geen doekjes om; wij houden van fietsen! Sterker nog: we kunnen er geen genoeg van krijgen. En omdat we zo gek zijn op fietsen willen we hier graag zo veel mogelijk over weten. Daarom zij we even de geschiedenisboeken ingedoken. Want waar komt deze mooie uitvinding nou vandaan?

De eerste ‘fiets’ was een loopfiets

De eerste fiets werd aan het begin van de 19e eeuw uitgevonden en zag er heel wat anders uit dan de fiets die we nu kennen! Deze eerste ‘fiets’, of eigenlijk loopfiets, werd in 1817 uitgevonden door een Duitse uitvinder, namelijk Karl von Drais. Het had geen pedalen en bestond bijna volledig uit hout met stalen wielen. Als gevolg hiervan woog het ongeveer 22 kg. Om dit in context te plaatsen, wegen de fietsen van nu ongeveer de helft!

De bottenschudder

De eerste echte fiets met 2 wielen en trappers werd in de jaren 60 voor het gemaakt door Ernest Michaux, een jonge stratenmaker uit Parijs. Deze tweewielers waren een commerciële hit! De eerste fietsfabriek werd geopend en het houten frame werd vervangen door ijzer met metalen wielen. Dit maakte de fiets echter enorm oncomfortabel en zo heeft deze uitvinding de bijnaam ‘de bottenschudder’ gekregen.

Hoge bi

De ‘bottenschudder’ had als grote nadeel dat de trapas en het wiel dezelfde rotatiesnelheid hadden. Om de snelheid van te verhogen bedacht Ernest Michaux in 1867 de ‘hoge bi’. Dit model had niet langer twee banden van dezelfde grootte maar een groot voorwiel met een klein achterwiel. Hierdoor kon de fietser met dezelfde trapbeweging sneller grotere afstanden afleggen, maar de ongelijke groottes van de wielen maakte de fiets ook een stuk gevaarlijker. Zeker bij het afdalen van heuvels, het was hierbij bijna onmogelijk veilig af te remmen.

De eerste moderne fiets

In 1885 werd de eerste moderne fiets ontworpen door John Kemp Stanley. Hij zorgde ervoor dat deze fietsen voorzien waren van een kettingaandrijving. Hierdoor was het grote voorwiel niet langer nodig en werden de fietsen een stuk veiliger. Kort na deze aanpassing werden ook de ijzeren wielen vervangen door luchtbanden. Dit maakte het fietsen, zoals je je misschien wel kunt voorstellen, een stuk comfortabeler!

Diverse variaties

Sinds de fiets met luchtbanden zijn er verschillende variaties gemaakt op deze uitvinding. Denk aan de transportfiets, omafiets en e-bike! Al deze toffe fietsen zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld.

De fiets heeft een grote impact gehad op de Nederlandse cultuur. Wij zijn erg blij met deze uitvinding en kunnen het ons niet anders voorstellen! Wat denk jij dat de volgende ontwikkeling zal worden op het gebied van fietsen?

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.