144 producten

Het Bronzen segment van Superfietsen

Ik wil graag een voordelige fiets en neem genoegen met iets minder kwaliteit

De fietsen in deze categorie zijn vooral leuk en voordelig. Voor de prijs van een gebruikte fiets heb je in deze categorie een hele brede keuze aan mooie, nieuwe fietsen tegen een lage prijs. De fietsen in deze categorie benoemen we dan ook niet als kwalitatief hoogwaardig. Natuurlijk staan we achter al onze producten die we aanbieden, maar we vinden het ook uiterst belangrijk om eerlijk en transparant te zijn. Zo creëren we de juiste verwachting bij de fietsen die we aanbieden in deze categorie.  De fietsen in deze categorie hebben een goedkopere montage dan de andere zilver of goud segment. Ook zijn alle fietsen in deze categorie met een stalen frame. Voor elke fiets, maar zeker die in deze categorie, raden we aan eens in de 3 maanden een complete onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Zo heb je niet alleen langer plezier van je fiets, maar ben je altijd veilig onderweg.

Wat moet je weten.

De fietsen in deze categorie hebben altijd een stalen frame. Bij staal is oxidatievorming niet uit te sluiten vanwege het materiaal. Goed onderhoud en bescherming is bij deze fietsen dus belangrijk om je fiets mooi en roestvrij te houden. Wij raden bij een stalen frame altijd aan om deze volledig in te spuiten met blanke lak. Dit is een extra beschermlaag die roestvorming vertraagd. Het beste is om je fiets met stalen frame binnen te stallen wanneer mogelijk. Zo voorkom je dat er vocht op de fiets komt. Als dat niet gaat, bestaan er ook fietshoezen. Deze doe je over je fiets heen en beschermen je fiets tegen de regen.

De fietsen in deze categorie hebben nooit een stuurslot, ook niet de transportfietsen. Let hier op wanneer je de fiets parkeert en er een mandje of krat op de voordrager staat. Het stuur zal dan altijd een kant toe kantelen. Wel kan er een stuurstabilisator op zitten. Vooral bij de transportfietsen boven de €250 zit deze er vaak op. De stabilisator is een veer dit het stuur recht houdt als de fiets stil staat.

De fietsen in deze categorie die zijn voorzien van handremmen hebben altijd een velgrem (V-brake) systeem. Deze remmen zijn onderhoudsgevoeliger dan bijvoorbeeld schijfremmen of rollerbrakes. Wanneer je de remmen indrukt, komen de remblokjes tegen de velg aan. Hierdoor rem je het wiel af en minder je vaart. De remblokjes slijten na verloop van tijd en moeten regelmatig bijgesteld worden. Het voordeel is wel dat de blokjes redelijk makkelijk te vervangen zijn.  

De verschillende type fietsremmen

Onze fietsadviseur Sarp legt uit welke verschillende type fietsremmen er zijn en welke belangrijke eigenschappen hierbij horen.



De versnellingen die erop zitten zijn bijna altijd met een derailleursysteem en een half gesloten of open kettingkast. Het voordeel van een derailleursysteem is dat er een groot aantal versnellingen mogelijk zijn. Ook is dit systeem betaalbaarder dan een naafversnelling. Voor het goed functioneren van de ketting en dus de fiets, is regelmatig afstellen van groot belang. Als de versnellingen niet goed zijn afgesteld kan, tijdens het schakelen, de ketting van de tandwielen afschieten. Hierover hebben we op onze site ook instructie video’s staan!

Wanneer wel en wanneer niet een fiets uit deze categorie

Wanneer wel:

  • Als je niet meer wilt of hebt te besteden dan ongeveer €300,-
  • Als je een fiets voor zo nu en dan wil
  • Als je fiets op een diefstalgevoelige buurt staat
  • Wanneer het gebruik van tijdelijke aard is
  • Wanneer je gewoon een leuke fiets wil voor een lage prijs
  • Als je reëele kwaliteitseisen hebt

Wanneer Niet:

  • Als je hoge kwaliteitseisen hebt aan een fiets
  • Als deze voor dagelijks en intensief gebruik met langere afstanden wilt gebruiken
  • Als je geen onderhoud wil hebben aan je fiets
  • Als je een roestvrije fiets wil